Obserwacja
Pozwala na przyjrzenie się sytuacji takiej jaka ona jest. Odkładamy różne myśli o drugiej osobie, analogie, filtry i uproszczenia. Patrzymy na fakty, na scenę z filmu, którą da się cofnąć i odtworzyć. Wiemy, ze mamy do czynienia z obserwacją wtedy, gdy każdy może się zgodzić, że tak właśnie było.
Jest to ważne dlatego, że nasz mózg lubi uproszczenia i analogie. Dodatkowo mamy w głowach różne głosy, które słyszeliśmy np. o tym, ze gdy ktoś się spóźnia to nas nie szanuje. I to prowadzi nas do kolejnego kroku.
Uczucia
Odczucia w ciele oraz emocje, które pojawiają się w odpowiedzi na to jak postrzegamy daną sytuację. Kiedy myślimy o tym, że ktoś się spóźnia, bo nas nie szanuje, odczuwamy zupełnie inne emocje niż wtedy, gdy martwimy się o to czy wszyscy są bezpieczni lub, gdy jest nam na rękę, że ktoś się spóźnia, bo zyskujemy cenne 5 minut. Uczucia wskazują nam na nasze potrzeby, mówią o tym czy te potrzeby są zaspokojone, czy też mamy w sobie jakąś tęsknotę, pragnienie.
I tutaj jest niezwykle istotne, że te uczucia nie są o tym, co ktoś nam zrobił czy nas nie szanuje, ale o tym, że to my czujemy coś, bo potrzebujemy…
Potrzeby
Są siłą napędową, naszą motywacją. Wszystko co robimy, robimy aby zaspokoić nasze potrzeby – niekiedy korzystając ze strategii, które tak naprawdę nie służą nam ani innym ludziom. Dzieje się tak wtedy, kiedy tworząc strategie, nie mamy dostępu do naszych potrzeb. W NVC mamy całą listę potrzeb, które są uniwersalne, czyli takie same dla wszystkich ludzi, niezależnie od tego, gdzie żyją. Potrzeby nie są przypisane do osób, miejsca, czasu specyficznej rzeczy czy akcji, co rozróżnia je od strategii.
Prośby
To krok, który pozwala nam wziąć odpowiedzialność za nasze potrzeby. To moment, w którym w zgodzie ze swoimi potrzebami możemy ustalić strategie, które by najbardziej odpowiadały naszym potrzebom. To czas, kiedy wypowiadamy te prośby konkretne, możliwe do zrobienia w chwili obecnej. I czekamy na reakcję drugiej strony. Z gotowością na dalszy dialog w przypadku odmowy. Tym właśnie prośba różni się od żądania, ze w przypadku, gdy słyszymy nie, podejmujemy dalszy dialog zamiast wymuszać czy się obrażać.
Komunikat w 4ch krokach
Korzystając ze struktury 4 kroków możemy w sytuacji z przykładu np. sprawdzić o jakie ważne potrzeby chcielibyśmy zadbać w tej sytuacji.
„Kiedy Marcin przyjeżdża 20 minut po umówionym czasie, to czuję frustrację, bo wychodzę wcześniej z pracy, aby zdążyć, a potem czekam. Potrzebuję więcej komfortu i wzajemności. To o co mogę siebie w tej chwili poprosić to o wybieranie takiego miejsca na spotkanie, w którym mogę pójść na 20 minut spaceru i odpocząć”. Może to być tez inna prośba np.: „Poproszę Marka, aby dawał mi znać kiedy wsiada do samochodu”.
Kiedy używać 4 kroków
Teraz możemy użyć tych samych 4ch kroków, aby wyrazić siebie, kiedy chcemy, aby ta druga osoba nas usłyszała i zrozumiała dlaczego to dla nas ważne.
Ta struktura pomaga nam nie tylko zrozumieć i wyrazić siebie, ale także, usłyszeć innych i wyrazić empatię i w wielu innych sytuacjach.
Warto pamiętać o tym, że jest to pewien model, który służy nam do nabycia umiejętności. Na początku może to brzmieć sztucznie, dlatego warto umówić się z najbliższymi, że będziemy się uczyć takiej formy wyrażania, albo popróbujmy tego w swojej głowie.
Daj znać w komentarzu czy coś Ci to wniosło, rozjaśniło?
*To moje rozumienie NVC, metody którą inspiruję się w mojej pracy i której wciąż się uczę.